zondag 29 juni 2014

17e eeuw: Hooft, Vondel & Bredero

Pieter Corneliszoon Hooft 

Hooft

Pieter Corneliszoon Hooft is geboren op 16 maart 1581 te Amsterdam en overleden op 21 mei 1647 in Den Haag
Op jonge leeftijd (17) werd Hooft door zijn vader naar Frankrijk en Italië gestuurd om zich daar voor te kunnen bereiden op de handel. Tijdens deze reis raakte Hooft zo gefascineerd door de Italiaanse renaissance dat hij besloot de rest van zijn leven aan de kunst te weiden. Hooft gebruikte in zijn gedichten vaak veel moeilijke Latijnse woorden waardoor het door veel mensen lastig was om te lezen. Hierdoor hebben weinig ‘normale mensen’ zijn werk kunnen lezen.







Vondel

Joost van den Vondel is geboren op 17 november 1587 in het Duitse plaatsje Keulen en overleden op 5 februari 1679 te Amsterdam.Vondel schreef vaak gedichten waarin hij zijn mening uitte over bepaalde onderwerpen, dit waren dan ook vaak protesten. Zijn gedichten stonden vaak vol met haat en een sterke verontwaardigheid. Naast gedichten schreef Vondel ook vele toneelstukken.
Joost van den Vondel


Gerbrand Bredero

Bredero

Gerbrand Bredero is geboren op 16 maart 1585 in Amsterdam  en overleden op 23 augustus in zijn geboortestad Amsterdam.
Naast gedichten schreef Bredero ook veel  bruiloftsliedjes, lof en eren gedichten. Zijn gedichten stonden bekend om hun eerlijkheid en het feit dat ze erg makkelijk geschreven waren, hierdoor kon iedereen het lezen en ook begrijpen. Ook uitte Bredero vaak kritiek in zijn gedichten net zoals Vondel. Het geloof en de liefde waren beiden een belangrijk thema in Bredero’s werk.

Visscher

Geboren in 1583 in Amsterdam en overleden in 1651 in Alkmaar. Dochter van de bekende dichter ‘Roemer Visscher’. Maria Visscher had rijke ouders waardoor ze een goede humanistische opvoeding kreeg.
Visscher schreef in haar werk veel over de rol van de vrouw. Ze herschreef haar vaders Proza ( iedere tekst die is geschreven of gesproken in de vorm van de gewone taal.) ze las gedichten voor van onder andere Hooft, Vondel, Bredero, Cats en Huygens. Ondanks dat Visscher eigenlijk een vrouw in een mannenwereld was werd haar werk vaak door andere bekende dichters geprezen waar onder Huygens en Vondel.

Wat wilde Hooft bereiken met zijn gedichten en toneelstukken?

Door zijn reizen naar onder andere Frankrijk en Italië had Hooft veel kennis opgedaan. Met deze kennis probeerde hij de Nederlandse literatuur te moderniseren. In de toneelstukken Granida, Geeraerdt van Velsen en Baeto waren duidelijk humanistische denkbeelden terug te zien. Deze toneelstukken waren tragedie die gingen over het staatsbeleid. Leidinggevenden zouden hun eigen belang boven het staatbelang stellen en zo niet denken aan de minderbedeelden. Deze stukken waren allemaal populair maar het meest populaire stuk was de komedie ‘Warenar’. Een vrek die bereid is alles op te geven voor zijn geld, zelfs zijn eigen dochter. Hiermee probeerde Hooft duidelijk te maken dat mensen niet alleen aan zichzelf moesten denken maar ook aan anderen. Later richtte Hooft samen met Bredero en Coster een toneelschool op die alleen voor mannen was . naast toneel werd er op deze school ook geschiedenis, wiskunde, filosofie en creatief schrijven gegeven. Uiteraard allemaal volgens de denkstijlen van Hooft.

   Waarom zijn de liefdesgedichten van Hooft zo beroemd geworden?

Hooft kwam uit een rijke familie waardoor hij ene goede opleiding kon volgen en veel kon reizen. Hierdoor kon hij zich verdiepen in de literatuur en kennis opdoen in andere landen. Met deze kennis probeerde Hooft de Nederlandse literatuur te moderniseren. Zijn liederen en poëzie waren erg geliefd. Hij maakte een combinatie van concrete voorbeelden en diepere gedachten. Vaak was in zijn werk te lezen dat hij verliefd was omdat hij tussen wanhoop en geluk in schreef. Ondanks dat het moeilijk was om te lezen vonden toch veel mensen het leuk om dit te lezen.

     Welke onderwerpen gebruikte Vondel graag in zijn toneelstukken? En welke in zijn gedichten?

Een van Vondels bekendste toneelstukken is Gijsbert van Aemstel. Het gaat over de belegering van Amsterdam door omliggende dorpen . De aanleiding is de betrokkenheid van Gijsbrecht bij de ontvoering en de doodslag van Floris V in 1296. De vijandelijke soldaten lijken zich terug te trekken, maar duiken als gevolg van een list van het personage 'Vosmeer, de Spie' onverwacht weer op. Gijsbrecht wordt na hevige gevechten gedwongen, met zijn vrouw Badeloch en hun kinderen, naar Pruisen te vluchten, om daar een Nieuw Holland te stichten. De toneelstukken die Vondel schreef waren vooral tragedies en drama’s. Ook zijn gedichten zijn niet echt vrolijk, ze gaan vaak over protest tegen de staat en er zit vaak ook echt haat en woede.

 Hoe moest de toekomst van de Nederlandse literatuur er volgens Vondel uitzien?


Vondel was opgegroeid in een zeer eenvoudig milieu waardoor hij niet de kans heeft gehad om Grieks en/of Latijn te leren lezen en schrijven. Hierdoor leerde hij zichzelf Grieks en Latijn zodat hij hun teksten kon lezen. De Amsterdamse professor Vossius leerde hem de theorieën van Horatius en Aristoteles. Deze theorieën inspireerde hem en hij wou een Nederlandse literatuur creëren die niet onderdeed voor Griekse. Bij deze literatuur moesten de christelijke waarden op de voorgrond staan. 

 Hoe komt het dat over Bredero zoveel onjuiste verhalen bekend zijn?


Bredero was de bekendste dichter die de liefde bezong in zijn gedichten. Er is weinig over hem bekend omdat de meeste van zijn gedichten zijn uitgegeven na zijn dood. De meeste mensen dachten dat hij een vrolijke Franse Amsterdammer was die aan het einde van zijn leven gelovig werd. Dit laatste klopt echter niet.  Wat wel bekend was is dat Bredero veel talent had, zijn gedichten waren altijd erg oprecht en realistisch. De reden dat er veel onjuiste verhalen zijn over Bredero is dat de gedichten vroeger altijd gerangschikt werden in een bundel van 3 delen: Boertig, Amoureus en Aandachtig. Deze manier was niet meer bekend begin 20e eeuw waardoor mensen dachten dat Bredero’s gedichten een biografie over hem was.


Wat weten we over de volgorde waarin Bredero zijn gedichten heeft geschreven?


De gedichten van Bredero zijn niet na elkaar maar door elkaar heen geschreven. Na zijn dood heeft een uitgever genaamd van der Plasse zijn boeken uitgegeven in 3 verschillende categorieën: Boertig, Amoureus en Aandachtig. Wat opvallen was is dat deze categorieën lijken op zijn levensfasen.in het begin waren zijn teksten vrolijk, daarna onbekommerd en later schreef hij over het geloof.

       Waarom is er geen dichtbundel op naam van Anna Visscher verschenen?


Anna Visscher schreef zelf vele gedichten en droeg bij aan verschillende bundels. Ook heeft ze een stukje proza in haar vaders dichtbundel geschreven. Wel heeft ze 32 gedichten in een sierlijk handschrift geschreven in een boekje met een perkamenten omslag. Dit boekje noemde ze 'Letterjuweel'. Doordat haar moeder overleed moest zij voor het huishouden zorgen, dit koste veel tijd. Ze schreef in een brief 'de huis zorg weegt als lood'. Hierdoor had ze weinig tijd om te schrijven. Toen ze al 40 was trouwde ze pas, erg laat voor die tijd, schreef ze vrijwel niets meer. Dit werd toen verwacht van je als vrouw. Daarom is er nooit een dichtbundel op haar naam verschenen.



       Wat weten we door het voorbeeld van Anna Visscher over de ideeën die er in de 17e eeuw waren over de taak van vrouwen?

Wat is ’t anders als fraai? Die anders niet en kan als zingen, spelen, tuiten,is geenszins fraai zo deugd en eerbaarheid staan buiten.Een vrouw die niet als zingt en tuit,die gaarne danst, en die de luitschier nimmer uit haar handen leit,fij, fij, dat is lichtvaardigheid.Maar is het niet een hemel schierte zien hoe dat een geestig diermet zang of spel haar man verkwiktals ’t nodig huiswerk is verricht?Misbruik verkeert het zoetste zoetin walgelijk en bitter roet,ja, heilzaam nutte medicijnt’ontijds gebruikt, keert in venijn.Dan die zijn oog op ’t eeuwig slaat,de tijdelijke fraaiheid laat,die met al ’t wereldse gespookverdwijnen zal als wind en rook.

Dit is de Proza die door Anna Visscher is herschreven uit haar vaders embleembundel. Anna had van proza poëzie gemaakt. Dit deed ze in 1620 een jaar nadat haar moeder was overleden. Ze schreef dat ze het huishouden zwaar werk vond maar ze deed het toch. In het gedicht staat dat vrouwen er waren om de mannen te vermaken en om met ze mee te praten. Dat was ook wat Anna’s vader haar en haar zus meegaf. Anna benadrukte dit nog eens door te zeggen: 'De echtgenote mag eerst het huishouden doen en mag daarna haar man opvrolijken. Afleiding is nuttig, maar met mate; bij de dood zal er immers niets van overblijven'.

       Vondel, Bredero en Anna Visscher waren bevriend met Hooft. Hebben ze ook dezelfde ideeën over het schrijven van gedichten en toneelstukken?


Bredero had wel dezelfde ideeën over het schrijven van gedichten en toneelstukken als Hooft. Hij zat samen met Hooft in het bestuur van de 'Nederduytsche academie', die ze ook samen oprichtten. Bredero's gedichten waren wel wat platter dan die van Hooft, en iets minder diepgaand. Vondel zijn gedichten en toneelstukken zijn daar in tegen een stuk serieuzer dan beiden. Ze hebben kritiek op de maatschappij en zijn ook niet bedoeld voor plezier. Er werd over zijn stukken ook vaak gezegd dat ze te moeilijk waren. Dit is dus niet te vergelijken met de gedichten en toneelstukken van Hooft. En voor zover bekend zijn er geen toneelstukken van Anna Visscher. Ze kon makkelijk meekomen in de mannenwereld van het dichten. En schreef ook vaak met hun. Haar gedichten gingen vaak over religie en de maatschappij. De ideeën zijn er mee te vergelijken, alleen wel anders.

        Zijn er moderne schrijvers die net als Hooft, Vondel en Bredero gedichten én toneelstukken schrijven? Of anders romans en toneelstukken/ romans en gedichten?

Willem Jan Otten:  geboren op 4 oktober 1951 te Amsterdam. Willem Jan Otten doet aan poëzie schrijft romans en toneelstukken. Zijn meest bekende werk is ‘Specht en zoon’ waar hij 2 prijzen mee won. Afgelopen jaar heeft hij de P.C Hooft-prijs gewonnen voor beschouwend proza.

Gerrit Komrij: Geboren op 30 maart 1944 te Winterswijk en overleden op 5 juli 2012 in Amsterdam. Gerrit Komrij schreef poëzie, romans en hoorspelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten